08 februari 2014

UVI delux

I torsdags hände något väldigt konstigt. Jobbade hela dagen, mådde hur bra som helst. Gick till synoptik efter och testade synen och fick provat ut terminalglasögon. Hon tyckte för övrigt att jag ska ha glasögon hela tiden på jobbet för mina ögon mådde inget bra med linser efter en dag på jobbet. Suck, tycker inte om glasögon men men.
I alla fall.
Kom hem och Gabbe sa att han ville gå och träna. Absolut sa jag, hjälp mig bara göra ungarna redo för säng så fixar jag resten. 
Som tur är går han inte direkt. Jag går på toaletten. Först kommer bara kiss (ni som tyckte det var känsligt kan sluta läsare det blir inte bättre) och sen bara forsar det blod. Allt vatten i stolen blir knall rött, sidorna är röda och pappret är helt nerblodat. Får smått panik, nu har det där jäkla såret som småblödigt i flera veckor spruckit upp. Säger till Gabbe som det är, på engelska för att inte skrämma sonen.
Har inte ont eller något över huvudtaget men sätter mig i bilen och åker in till gynakuten. Lyssnar på Lugna melodier och nynnar med för att hålla lugnet. 
Berättar för sköterskan vad som hänt, hon skriver in mig och jag får en mugg jag ska lämna urin i och ett rör att hälla över det i.
Går på toaletten och kissar i muggen, gör inte alls ont. Ser sen att jag kissat nästan helt svart. Får smått panik. Går ut med röret jag hält över det i till sköterskan. Får panik och blir jätte ledsen. Hon tar in mig i ett rum för att ta en sticka i urinen. Hon frågade om det gjorde ont att kissa för det var tydligen även klumpar i. Jätte konstigt, jag hade verkligen inte ont!
I alla fall så hade jag det högsta man kunde ha på alla parametrar. Urinvägsinfektion så det skrek om det. Jag lugnade mig lite, av två onda ting så var detta det bästa. Får ligga och vänta på läkaren i ca 20 min. Då började det. Gick och kissade 4 gånger på den stunden. För var gång gjorde det mer ont.
Fick en superbra läkare. Undersökte mig och sa att mer uvi än såhär kunde man knappt få enligt min urinsticka. Jag blöder fortfarande från såret i magen efter operationen men det var inte där detta kom ifrån utan kom från urinen. Fick antibiotika som jag ska ta i tre dagar, var det inte det minsta bättre inom 1,5 dygn skulle jag tillbaka för annan antibiotika. Jag blödde så mycket så mitt hb var lägre än normalt.
Åkte hem och hinkade 2 liter citronvatten. Grät, skrek och fick bita mig i tröjan när jag skulle kissa. Satt i soffan och grät bara på tanken att jag skulle behöva gå och kissa igen.
Jag säger bara fy fan!
Redan på fredags morgon var det något bättre och på kvällen väldigt mycket bättre. Idag känns det lite men inte alls så farligt och det har slutat blöda. 

Men helt sjukt hur snabbt denna UVI kom. Vid 19.30 var jag inne på gyn, vid 20.30 började det göra ont och när jag kom hem vid 22 var det ohanterbart! 
Men nu är jag bättre och hoppas aldrig detta händer igen! 

1 kommentar:

sarah sa...

Nej fy vilken otur du har!! Skönt att du mår bättre och hoppas att du får vind i seglen snart!! Styrkekram ♥