12 april 2010

Dagis

Tisdag, inskolning dag 1:
Gabriel var med Elias på dagis, kom dit kl 09 då alla barn var ute på gården. Elias var lite blyg dem första 5 sekunderna sen insåg han möjligheterna Gungor, cyklar, barn, ruchikana, sandlådor, vattenpölar och massa skoj. Sen var det dags för frukt och det nekar han aldrig. Till lunch åt han 2 stora portioner mat med god aptit. När det var dags att sova (han sover inne på madrass) så var även detta mycket spännande, han skulle inte sova utan ville leka med dem andra barnen som låg utslagna på sina madrasser. Efter 10 minuters brottande med pappa så somnade han. Efter 45 minuter vaknade Elias glad med nya krafter och ville nu inte gå hem. Varför gå hem när man har så kul!?

Onsdag, inskolning dag 2:
Jag fick inget uppdrag på jobbet då jag snart ska börja ett tillsvidare uppdrag så är det inte lönt att boka in något så jag ta dag för dag om det behövs backup någon stans. Gabbe körde mig och Elias till dagis, han gick upp i lägenheten och målade fönsterkarmar. Vi bor 20 meter från dagis så han kunde snabbt komma ner och byta av mig om dem skulle ringa från jobb. Jag är i alla fall jätte glad att jag fick vara med på en del av inskolningen.
När vi kom dit gick Elias direkt ifrån mig, han gick till sandlådan och kastade sand, hittade en boll att kasta med och lullade runt med dem andra barnen. Inga problem. Sen gick vi in för frukt, sångstund och lunch där även idag Elias klämde 2 stora portioner utan problem. Sen tog energin slut och han blev så trött så han knappt kunde sitta upp. Dags för vila men Elias piggnade till av alla roliga madrasser, kuddar och filtar fröken la ut på golvet. Det förvandlades snabbt till ett roligt lekrum tyckte han så efter 10 minuters fight med mamma så somnade han tillsut igen. Jag gick och satte mig i personalrummet med en stor kopp kaffe och en hög skvallertidningar. Efter rätt så exakt 45 minuter hör jag ett igenkännande skrik. In kommer fröken med en jätte ledsen Elias. Lite mys i soffan så han hann vakna till och lite eftersnyftningar så var allt bra igen. Strax efter kom pappa in genom dörren och då vände sig Elias mot fröknarna, vinkade och sa "hejååå". Nu fick det räcka för idag tyckte han.

Torsdag, inskolning dag 3:
Denna dag var jag med igen med Gabbe målandes i lägenheten som min stand by. Dagen såg ut som gårdagen men när vi skulle gå och äta frukt gick han iväg hand i hand med fröken och hon viska lite att jag kunde hålla mig i bakgrunden. 20 meter längre fram inser dock Elias detta och springer tillbaka till mig snyftandes. Det var bara ett försök ju så jag och Elias gick tillbaka tillsammans och åt frukt. Sen var det 3 portioner korv med potatis och senapsås till lunch och sen vila. Idag hann knappt fröken lägga ut madrasserna förren han la sig med huvudet på kudden. Dem tyckte vi skulle se om han kunde somna själv. Gick jätte bra första 5 minuterna sen började han skrika. Jag gick in där och la mig sidan om honom. Han var jätte varm, mitt älskade lilla element, så jag tog av honom byxorna och då somnade han på två röda. Så nattningen gick jätte bra men samma sak idag så vaknade han efter 45 minuter och gallskrek. Fröknarna lugnade med att det är svårt för honom att komma ihåg vart han somnade så det blir en chock när han vaknar men det kommer bli bättre.

Fredag, inskolning dag 4:
Idag var det pappas tur igen. Jag fick snällt gå och jobba.
Idag var det dags att prova lämna och vi är alla överens om att det är bra att Gabbe gör det för jag hade ju stått vid grinden och bölat och skrikigt efter Elias, min lilla kille är så stor ju, mamma hinner inte med!
Gabbe gick med in på gården, kollade Elias leka någon minut och sa sen att pappa skulle gå och vinkade hejdå till Elias. Elias vinkade glatt tillbaka med till "hejååå" och sprang bort till en flicka och hoppade i vattenpöl med henne. Gabbe gick upp i lägenheten och målade i väntan på att fröknarna skulle ringa när Elias märkte att pappa var borta. Antingen när dem gick in för frukt, eller när det var dags att sova eller i bästa fall när han vaknade efter vilan jätte ledsen. Dagen gick och inget samtal. Kl 13.30 när dagen var slut gick Gabbe för att hämta honom, då först blev ha lite ledsen, fällde en tår eller två sen var det bra igen. Fröknarna berättade att han åt som en häst och stökade bara 5 minuter innan han somnade så allt hade gått jätte bra! Duktiga killen!

Idag måndag, inskolningsdag 5:
Idag skulle Elias igen vara på dagis själv men fortfarande en kortare dag, 9-13.30 som förra veckan. Gabbe gick dit, lämnade honom, sa hejså, vinkade och sen gick han. Elias gick åt andra hållet och lekte. Inget samtal idag heller utan Gabbe åkte och hämta honom för en stund sedan. Fröknarna sa att allt hade gått bra, han blev ledsen när han skulle gå in och äta men det var nog mest för att han var sur för han ville vara kvar ute och leka. Dem gav honom en macka i väntan på maten och då var han glad igen.
Idag var kompisen Viggo tillbaka på dagis. Elias blev jätte glad men Viggo var lite skeptisk. Gabbe hälsade "Hej Viggo" och fick svaret "Mamma", mamma jobbar sa Gabbe "Mmmm..." svarde Viggo. Sötnosen, han fick inte ihop att Elias var på hans dagis, konstigt! Dem kommer nog vänja sig snart, polare som dem är!
Imorgon ska han vara på dagis 9-15 och då ska jag hämta för jag slutar tidigt på jobb. Kommer nog gå lika bra imorgon med! Sen på onsdag börjar vi med hela dagar. Då blir det tidiga mornar och trötta kvällar ett tag innan alla hinner vänja sig. Men det kommer bli kanon. Är så nöjd över vårt dagisval så jag känner att jag kan slappna av helt på jobb.
Återkommer i veckan om hur det går!

Inga kommentarer: