14 april 2010

Dracula är i stan

Jag och Gabbe åkte tillsammans och hämtade Elias på dagis. Mycket ledigt för min del nu innan det nya jobbet. Elias blir som vanligt ledsen när vi kommer men efter 2 sekunder springer han till sandlådan och leker. Vi står och pratar med fröken och berättar att det inträffade två incidenter med bitning igår. Oj, har Elias blivit biten? Nopp, han var bitaren själv. Tydligen hade han igår bitit två större flickor. Vi blev båda chockade då Elias inte är ett bitbarn här hemma. Vi pratade fram och tillbaka, mitt hjärta bultade på, jag vill inte att dem andra föräldrarna ska "tycka illa" om min älskling. Elias bits inte hemma och har inte gjort det på länge. När han var mindre, ca 9 månader så bets han när han blev arg. Men han bet inte bara andra utan bet sig själv i handen med av fustration. Detta har inte inträffat på flera månader och vi undrade varför. Fröken sa att om han inte gör det annars så var det säkert inga problem, han hade en dålig dag igår, var ledsen och gick runt mycket och letade på avdelningen, snyftade och klänge så han var inte sig själv. Ibland kan han även hemma bli frusterad och skrika till eller stampa i marken när vi inte förstår vad han "säger". Alla andra dagar innan och även idag så har han varit glad, sovit bra och inte varit ledsen och då har han inte bitit någon. Hoppas det bara var tillfälligt igår. Fröken tyckte det var lite komiskt för barn brukar bita dem i sin egen storlek eller mindre men Elias hade gått på två stora flickor. Min teori är att han ville vara med och leka med flickorna eller ha vad dem lekte med, han försökte leka och "prata" med dem och dem inte föstod och ville vara själva eller något så blev han frustrerad för att han inte fick som han ville och bet till. Jag vet inte alls egentligen hur det hände men det är en tanke.
I alla fall, som sagt så går inskolningen bra. Två bitningar igår, ledsen och grinig men idag var han en solstråle igen. Idag var hans första långa dag 7-16 och det gick perfekt. Ingen dag under inskolningen har dem behövt ringa dit oss. Kan komma senare med har dem förberett oss på men vi är stolta över vår duktiga kille.


Inga kommentarer: