15 juni 2009

Så rätt man kan ha...

...underskatta inte en mammas instinkt!!
Jag sa ju att det inte bara var förkylning han hade!
Inatt fick jag två timmars sömn mellan 04 och 06. Klockan 08 låg jag på luren och ringde till barnläkaren. Var trött och frustrerad med med gråten i halsen fick jag en tid kl 10.45 och dem ville att jag skulle försöka få med urinprov...hehe...good luck! Hans feber steg till nästan 40 grader trots ipren i kroppen, hostade så han nästan kräktes och jag ville inte sitta själv hemma om han skulle få andnöd eller feberkramper som inte är helt ovanligt hos barn så jag åkte till läkarna tidigare. Vi var där 09.45...sköterskan gick förbi Elias i väntrummet och kom strax tillbaka med en remiss till blodprovstagning. Lika bra att det var klart innan vi skulle in till läkaren. Elias grät till under sticket men underhöll sig själv sen med att försöka pilla av plåstret.

Väl inne hos läkaren frågade hon vad dom hade gjort på akuten i fredags. Jag berättade om inhalationen och att sen fick vi åka hem eftersom det troligen var en förkylning och virus kan man inte medicinera. Konstigt tyckte hon som på två minuter kom fram till att han har både öroninflammation och lunginflammation och en snabbsänka på 78. Hon satte direkt in antibiotika till honom han ska ta i 10 dagar.

Tänk som han har skrikit dem senaste 10 dagarna, haft feber i 8 dygn och vi har träffat två läkare senaste veckan och ingen av dem har tagit prover varken på blod eller urin, bara sagt att det är förkylningstider, kanske har ont av tänder osv. Tredje gången gillt....tråkigt bara att det är ett litet barn som blir utsatt för den stressade vården.

Nu har han i alla fall hunnit ta två doser antibiotika...som är jätte god med, han hade kunnat ta hela flaskan om han hade fått. Luktar vaniljglass!
Om inte läkaren har helt fel så ska det enligt henne märkas skillnad redan imorgon så jag ser fram emot en natt till i soffan och sen att vi kanske kan få sova lite mer...ser ljuset i tunneln i alla fall och då hittade man lite extra energi.

Tack moster-gudmor som varit här hela dagen och passat upp Elias så jag har kunnat luta mig tillbaka med en kaffekopp...eller tre!! Vi ses imorgon igen...då ska hon hjälpa oss att tvätta!! The best gudmor ever!!

1 kommentar:

Clara sa...

Fy fan rent ut sagt för vården, det är tredje gången i år som jag vet ett barn som har haft lunginflammation och läkarna har negligerat det!!! Skönt att det upptäcktes nu i alla fall och skönt att Elias blir bättre så att du får sova! kram