01 februari 2013

Vecka 29

Igår gick vi in i vecka 29. "Bara" 11 vckor kvar...woohooo! SOM jag ska utnyttja att jag nu klassas som höggravid! :)


gravid vecka 29














Grattis - nu är du i tredje trimestern och officiellt höggravid! Barnets huvud börjar få de rätta proportionerna i förhållande till resten av kroppen. Det producerar fett under huden som används som energikälla och har en isolerande funktion.
Du som är gravid känner förmodligen ett tryck på magen och mellangärdet nu. Du kan också ha problem med att äta en stor måltid, därför att din livmoder växer och tar upp mer plats. Halsbränna är inte ovanligt från och med nu och framåt. Små måltider ofta är ett bra råd. Mediciner kan användas, men bara efter att ha rådgjort med läkare eller barnmorska.
Är du förberedd inför förlossningen? Här kan du läsa om smärtlindring vid förlossning. Var beredd! Var klar och tydlig med dina önskemål - det kommer att göra samarbetet med barnmorskan under förlossningen bättre.

Fostrets längd: ca. 36 cm.
Fostrets vikt: ca. 1350 g



2 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis. Nu kan du tvinga snorvalparna på tåget/bussen att ge dig sin plats.

Cissi sa...

haha, är det så pass? när jag googlade det så fick jag fram sista månaden bara.. astråkigt tyckte jag. kör nog på din linje. Men folk har väl trott att du är höggravid ganska länge så du klarar dig väl! Värre för mig, en del vet inte ens att jag är på tjocken, max att de tror jag ska ha till sommaren nån gång så jag kan nog inte köra med att jag är höggravid ännu ;) Have fun!