20 juni 2013

Läkarbesök endo

Igår var jag hos min endo läkare. Hon är jätte bra, väldigt insatt och intresserad av endometrios, pratar bra om olika behandlingar, för och nackdelar... Men hon är så sjukt oempatisk! 
Jag här träffat detta kvinna ett 10 tal gånger under senaste två åren. När jag kommer in med Alma så säger hon att jag behöver inte oroa mig för mens ännu för hon är så liten så jag ammar fortfarande. När jag säger att jag inte ammar säger hon "att det bästa hade varit att amma i 9 månader". Jo, säkert kanon hade det varit men nu ammar inte jag så då får vi utgå från det kanske?! 
Efter vi pratat om behandlingar ett tag kollar hon i datorn och säger "ja, när du blev opererad för två år sedan hittade man endometrios ju". Ja, lite därför jag är här nu. Hon pratade vidare om behandlingar och sa att "i absolut västra fall, när man har svår endo kan man få sprutor var månad som sätter en i klimakteriet, men det är i värsta fall". Men jag har gått på det innan jag blev gravid sa jag. "Jaha men då så" får jag till svar.
Hon vill att jag ska ha hormonspiral och förklarar hur man sätter in den och hur den fungerar. Jag frågade hur den påverkar om man behöver ta prover för cellförändringar på livmoderstappen eller biopsi. Hon säger att det går bra, den påverkar inte men kan vara att man måste byta ut den om man måste göra en konisering "men nu ska vi inte måla fan på väggen heller". Jag berättar att jag har ju gjort en konisering och innan graviditeten hade det börjat komma tillbaka och därför ska dem göra nya prover i augusti. 
Att man inte läser på om sin patient innan man träffas är obegripligt för mig, speciellt när det handlar om en sjukdom som ska behandlas på speciella sätt. Lite insatt får man väl vara.
Nu ska jag testa spiralen, om den fungerar som sen ska så är jag mensfri i 5-6 år. Fungerar den inte kommer jag söka en ny läkare som kan hjälpa mig för jag pallar inte gå tillbaka till denna.
Det har även kommit en ny p-pilla som är framtagen just för endometrios patienter men den hade hon aldrig hört talas om. 

Hoppas spiralen ska du fungera och håll tummarna för att provsvaren på cellförändringar är negativa i augusti! 

2 kommentarer:

Unknown sa...

jag håller alla tummar och tår jag bara äger. Glömde säga det till dig men lästa att dom att nåt special team på sös som inriktar sig på endo.. Kanske värt att kolla upp. PUSS gumman! <3

Online Shopping trends Pakistan sa...

laparoscopic box for best quality surgery products