10 mars 2009

Mat, mage och annat kul.

Elias äter ett mål om dagen, brukar bli potatis med majs eller palsternacka. På mornarna serveras det gröt med banansmak. Det är gott och oj vad fjantigt med smakportioner. Han är 4½ månad nu och vi vill öka på hans portioner men hans mage mår inte så bra. Han är förstoppad trots att allt är mjölkfritt och han får fortfarande laktulos var morgon. Senaste veckan har vi varit tvugna att hjälpa honom genom att massera magen och använda temp för att reta ut det. Stackaren!! Känns så hemskt. Sitter i kö till hans läkare nu faktiskt...

Igår hände dock något annat otäckt. Han fick sin gröt på morgonen, blåser med läpparna så det regnar gröt och grimatiserar som han brukat. Han klöktes lite, vilket han med brukar göra...konstig smak och konsistens ju.
Två sekunder senare inser jag att han inte alls bara klöks, han har satt i halsen och kippar efter andan...tar bort kudde och filt som han har som stöd i barnstolen, river av haklappen och får upp honom...fortfarande kippar han...sätter mig på stolen, lägger honom över benen och slår till ett par gånger mellan skulderbladen...han hostar till och sen kräker han och kräker, kräker. (Tacka Gud för utbildningen på BVC för en månad sedan om barnolyckor!!) Tar upp honom på bröstet och tröstar honom, han gråter inte men skakar...vilket jag med gjorde. Adrenalinen minskar och jag blir ledsen och ringer Gabirel, lite arg för att han inte var hemma när det hände och jag fick göra detta själv (förlåt älskling). För er som inte vet så har en liknande situation varit med min mormor för ett par år sedan som kunde slutat riktigt illa och både jag och min familj reagerar nog lite extra när någon håller på att sätta i halsen. Mormor mår bra men minnena finns ju kvar... Elias mår med bra måste jag ju tillägga!

**Fick en tid till hans alleri läkare nu! Ska dit kl 14...perfekt! :)**

Annars är allt som vanligt här hemma.
  • Han snurrar runt och har sig så man får med gämna mellanrum lyfta in honom på sin lekmatta.
  • På onsdag är det babysim vilket vi alltid längtar till.
  • Ska även på mammagrupp på BVC på onsdag, ska även väga och mäta då...hehe, klumpen växer! Någon fom vågar gissa på vikt? Han vägde 7970 för 1½ månad sedan...förstapris är ryggont! ;)
  • Dop och namnfest planeras för fullt! Mycket som ska göras och fixas men det är kul!
  • Jag och Gabriel är fortfarande duktiga med diet och träning och jag paserade idag min inskrivningsvikt på MVC för rätt så exakt ett år sedan! Jag kommer nu i mina gamla jeans (i alla fall dem med lite stretch i) och Gabriel kommer i gamla skortor och byxorna hänger lite hipp hoppigt där bak... ;) Vi har sammanlagt gått ner ca 15 kg på 2 månader!
  • Precis som vi har börjat med gröt och potatis så får han välling på kvällarna. Vi får göra egen välling på hans Nutramigen blandat med Majzena Majs...han märker inget dock, äter allt i sin väg!
Nu ska snart det komma några killar och fixa fläkten i köket och sen vaknar väl grodan snart med.
Avslutar med lite bilder...




Gott gott i gott gott... :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag såg dig o elias lite snabbt på bvc, pratade med sara (o viggo) då, o hittade hit via sara o viggos blogg som jag läser. tänkte bara ge mig till känna för de e ju alltid kul o veta vem som läser. har själv en blogg. min son e ju bara 2 månader yngre än elias kom jag på. men de växer ju så fort så de ser ju ut som mer när man ser dem.

/erika o elton

mormor sa...

Detta var bara en av alla tusen gånger man som förälder är skräckslagen. Sen kommer alla gånger de ramlar och man inte hinner fram, gungar jättehögt, cyklar på tvåhjulingen, missar tiden de skulle vara hemma mm, mm,mm. Usch