27 mars 2009

Utmaning...

Ni som har fött barn får jättegärna kopiera listan :) Jag kopierade den av Diana.=)
Jag utmanar bland annat Hanna, Sarah... :)

Graviditeten:
*Vilka var dina favorit kläder?: Tunikor och klänningar
*Vad var din/dina favorit rätter: Hade en period med fruktsallad och en period med plättar...
*Vad tyckte du inte om?: Inget speciellt
*Var det någon favorit rätt som ändrades?: Nej, inte direkt
*Vad var du mest sugen på?: Olika från dag till dag
*Hade du halsbränna?: Japp
*Hade du sammandragningar?: Ja, ett tag i mitten men inget i slutet...
*Mådde du illa?: Ja, fram till ca vecka 15
*Vilken sovställning var bäst?: På sidan
*När var din BF dag?: 13 okt 2008
*Gick du över tiden?: Japp, 14 dagar!!!
*Hur mycket gick du upp i vikt?: 23 kg...oups!
*Hade du mycket vätska i kroppen?: Japp, fick det i slutet
*Hur var ditt psyke?: Lite svajande... :S
*Gnällde/klagade du?: Bara när jag var hungrig eller trött...eller hade ont av fogarna! :(
*Vad trodde du det var för kön?: Jag trodde flicka, Gabriel pojke...
*Visste du vad det var för kön?: Ja, ultraljud vecka 20 visade att det var en pojke
*Hur låg ditt SF mått?: Medel hela tiden
*Var du rädd för något?: Ja, för att föda förtidigt, nervös för förlossning men inte rädd
*Hur ville du att din förlossning skulle se ut?: Smärtfri...hehe...nej, men tog det som det kom, såg fram emot lustgasen och var öppen för EDA.
*Hur ser du på graviditeten idag?: Tråkigt att den var jobbig och inte så mysigt som jag hade hoppats på.

Förlossning:
*När började din förlossning?: Igångsättning pga av 14 dagar övertid
*Hur började den?: Igångsättning
*När åkte du/ni in till förlossningen?: Kl 09 som planerat
*Varför?: Var planerat
*Vem/vilka åkte du in med?: Gabirel och min mamma
*Fick du/ni åka hem igen?: Nej
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på?: Danderydssjukhus
*Hur mycket var du öppen när ni kom in?: 1½ cm men inget som var på gång av sig själv ändå.
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen?: Jag födde... ;) Läs förlossningberättelse bakåt i bloggen.
*Vilka/vilken var med under förlossningen?: Gabriel, min mamma, barnmorska och uska
*Tog du nått smärtstillande?: Tens, lustgas och EDA (funkade bara en gång sen ville den inte ta)
*Grät du?: Japp...ONT!
*Vad tyckte du var jobbigast?: Att jag fick krystvärkar men hände inget, kräkte, EDAn funkade inte, Elias hjärtljud sjönk, slutade med akutsnitt.
*Var du rädd för något?: Nej, egentligen inte, nervös så klart men på ett positivt sätt.
*Hur lång tid tog det?:12 timmar och 41 minuter
*Hur ser du på förlossningen idag?: Det känns bra, är inte besviken för att det blev snitt, jag fick ju ändå testa på allt kring förlossning utan sista biten...känns ok.

Barnet:
*Vad blev det för kön?: Pojke
*Hur mycket vägde barnet?: 4035 g
*Hur lång var barnet?: 54 cm
*Vad var huvudomfången?: Minns ej...
*Hur mådde barnet?: Bra! 10/10/10 i apgar

Inga kommentarer: