03 april 2013

Besök på förlossningen

Igår blev det ett besök på förlossningen. Jag jobbade hela dagen och mådde bra, kom hem och skulle kasta in en maskin tvätt. Då slog något över mig.
Fick ont som ett brett band under brösten och bak i ryggen, ont i huvudet, yrsel, magsmärtor, illamående. Ja verkligen allt. Ringde förlossingen när det inte ville släppa. Dem ville jag skulle komma in för kontroll eftersom det var tecken på havandeskapsförgiftning.
Nattade Elias, finaste Ilkka kom över och vaktade honom.
När vi kom in blev det snabba prover. Blodtryck var bra och ingen äggvita i urinen så havandeskapsförgiftning var det nog inte.
Fick lägga mig med en ctg kurva i 30 min för att kolla bebisen. Märkte snabbt att smärtan över magen ändrade karaktär och dem kom snart in på rummet igen och sa att jag hade ju värkar. Fick ligga längre med kurvan (6 timmar) och helt plötsligt började dem göra väldigt ont och dem var regelbundna med 4 minuter emellan.
Fick börja fasta direkt ifall dem skulle behöva snitta. Dock ville dem försöka stoppa det så jag fick en tablett bricanyl som inte gjorde någon verkan. Då hade jag ordentligt ont, speciellt i ljumskar och bak i ryggen. Fick då två citodon och en spruta bricanyl.
Citodonen hjälpte bra efter ett tag och jag kunde slappna av lite men bricanylen mådde jag inget bra av. Gabbe fick sitta och hålla mina händer för jag bara plockade och skakade och hade smått panik. Det värsta gav dock med sig efter ett tag och till slut hade jag somnat. Hade legat och stönat till emellanåt i sömnen sa Gabbe men när värkarna avtog helt så sov jag gott. Eftersom jag inte hade öppnats något (jag måste ha en tapp av stål sa läkaren eftersom jag gjort en konisering med) så fick vi åka hem för att vila och återkomma om det skulle tillta igen.
Vid 03 kom vi hem. Helt slut.
Farmor sov hos oss då. Faster Sandra hade hämtat henne och lämnat hos oss så Ilkka skulle kunna gå hem. Detta kände tydligen sent på kvällen men missade det, har ingen större tidsuppfattning.

Idag känns det bättre. Sovit HELA dagen och känts som jag blivit överkörd av ett ångvält. Gabbe lämnade Elias på dagis och hämtade honom sen. Så då blev jag utdragen på altanen för lite luft. Varit riktigt vårväder här idag.
Har sammandragningar till och från men inget regelbundet och inte så smärtsamt som igår. Nu får hon hålla sig där inne, vi som har så bra planerat med sitt och barnvakt!

Men kan vara dags att packa bebisväskan tror jag! ;-)

Inga kommentarer: