17 februari 2010

Mer eller mindre kvinna? Vad?

Jag förstår inte det här snacket om förlösa och bli förlöst. Har hört många diskutioner tidigare om skillnaden på vaginalfödsel och kejsarsnitt. Att om du föder vaginalt så har du FÖTT barn och om du har fått kejsarsnitt så har du BLIVIT FÖRLÖST.
För det första förstår jag inte varför man måste namnskilja dem olika? Är jag mindre kvinna som fött med snitt? Har jag inte presterat lika myckte? Inte varit lika duktig? Inte gjort någon insats? Om ni frågar mig så tycker jag att vi alla varit gravida i 9 långa elefant månader, kräkt mer eller mindre, rygg ont eller svullna ben, sömnbrist och trötthet....DET kallar jag prestige! Klart vi alla sen har tankar, förhoppningar och önskemål om hur man vill att förlossningen ska se ut, vaginalt eller snitt, ingen betydelse!

Anledningen till detta inlägg var för att jag nu läste en artikel om en kvinna som tom. skiljde på sjukhusfödsel och hemma.
Hon säger att hon ville föda hemma för att:
"– Jag vill att det ska vara ett privilegium att vara med på min förlossning och inte bara ett jobb. Jag vill inte bli förlöst, jag vill föda. "
Det jag ville komma fram till var att jag inte varför man måste kategorisera förlossningen!
http://www.alltombarn.se/forlossning/hemforlossning-1.22454
// En smått irriterad Anna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är helt sjukt. Jag tycker minsann att både du och jag har fött våra barn. Kan inte minnas att någon gjorde det åt mig? Idioti!

/Sabina

Natalie sa...

I mina öron är ordet förlöst är kvinnan som fött barn och att förlösa är från peronalens sida..de ska förlösa kvinnan. Två ord från två perspektiv.. Det är hur jag ser det.. Sen anser jag att vaginalt som snitt, du är lika mycket förälder vilket som. Man kan älska sina barn vilken håll ut ur kroppen de än kom ifrån.Men jag är oxå bara en vanlig männinska.. Kram på dig

Elias och Alma sa...

Jag förstår vad du menar Natta. Att som personal så använder man sig av olika uttryck.
Men jag tckte det var klumpigt uttryckt av henne!
KRAM